ЗАТВЕРДЖЕНО
на засіданні лідерів
учнівського самоврядування
ХЗОШ №123 «Нова Україна»
Протокол № 05 від 18.02.2019
Президент школи
________________С.Тимко
Концепція
розвитку учнівського самоврядування
«Нова Україна»
на 2019-2024 роки
Актуальність
Демократизація суспільства без соціальної активності, громадянської позиціїйого членів не може бути повною, оскільки в людей укорінюється байдужість до всього, що відбувається в країні, й вони перетворюються на слухняних виконавців владних структур. Навчати демократії, формувати демократичні принципи й засади, розвиватидемократичну культуру потрібно зі шкільних років.
Саме в стінах навчальних закладів ми можемо сформувати в дітей ті якості, які потім у дорослому житті допоможуть їм стати гідними громадянами демократичної України.
Таку можливість дає організація учнівського самоврядування. Вироблення у кожному навчальному закладі своєї дієвої та ефективної мoдeлi учнівського самоврядування - одна з важливих умов ефективності процесу виховання.
Успішне вирішення цієї проблеми потребує ґрунтовного осмислення сутності учнівського самоврядування, його структури, функцій, які воно виконує в життєдіяльності навчального закладу, динаміки його розвитку.
Розвиток учнівського самоврядування зумовлено необхідністю відповідати умовам соціальних i педагогічних реалій сьогодення.
Учнівське самоврядування має бути націленим на розв'язання проблем XXI століття, освоєння нових способів мислення та діяльності, розвиток в дітей та юнацтва базових життєвих навичок, вироблення нових життєвих орієнтирів, які зможуть забезпечити підготовку молоді до життя в суспільстві з новим соціально економічним укладом.
Учнівське самоврядування надасть можливість дітям та молоді практикуватися у входженні в соціальне середовище. Брати участь у реалізації соціально значущих проектів, програм. Надасть можливість сьогоднішнім учням набувати певного життєвого, соціального досвіду, формувати свої організаторські вміння, креативні якості, i, щонайголовніше, усвідомлювати важливість своєї справи.
Мета концепції
Впровадження у практику роботи позакласної та позашкільної роботи дієвого учнівського самоврядування, створення життєздатних органів учнівського самоврядування, які сприяли б розвитку лідерського потенціалу дітей та юнацтва, формуванню соціальної та життєвої компетентності особистості, впровадження в практику роботи кращого досвіду.
Діяльність дитячої організації спрямована на створення умов, стимулів i конкретних механізмів реалізації інтересів i прав учнівської молоді, здійснення життєвих цілей та планів.
Розвиток piзниx напрямків виховної роботи через організацію діяльності підструктур органів учнівського самоврядування.
Сприяння культурному розвиткові, духовному збагаченню учнівської молоді.
Формування навичок самоврядування, соціальної активності i соціальної відповідальності у процесі практичної громадської діяльності;
Створення умов для самореалізації дітей, залучення їх до участі в прийнятті рішень на piвнi міста, району, навчального закладу, класу, групи;
Всебічна реалізація дітьми своїх інтересів, здібностей, прав та свобод на засадах загальнолюдських цінностей;
Об'єднання дітей та підлітків для добрих, корисних, цікавих справ, розвиток їх творчих здібностей;
Для здійснення мети дитяча організація повинна ефективно виконувати наступні функції:
заохочувати учнівську молодь до активної участі у суспільно громадській діяльності;
виховувати та навчати молодіжних лідерів;
формувати громадську думку;
вносити на розгляд ради лідерів, педагогічного колективу, Ради закладу пропозиції щодо розвитку самоврядування та удосконалення форм та методів роботи лідерів учнівського самоврядування;
виступати ініціатором у проведенні акцій, конкурсів, фестивалів тощо;
ініціювати соціально-значущі проекти, програми та брати участь в їх реалізації;
формувати позитивний імідж організації.
Для виконання цих завдань дитяча організація «Нова Україна» повинна відповідати наступним вимогам:
ідеологічна визначеність;
організаційна самодостатність;
соціальна активність;
суспільна користь.
Ідеологічна визначеність передбачає:
визначення загальнолюдських духовних цінностей;
наявність власного ставлення до основних соціальних проблем;
розуміння своєї соціальної ролі в процеci демократизації суспільства.
Організаційна самодостатність означає:
цілісність i функціональну визначеність структури;
наявність розвиненої мережі органів учнівського
самоврядування;
наявність дієздатної координаційної ради педагогічних працівників;
створення системи підготовки та навчання шкільних лідерів.
Соціальна активність забезпечується:
чітким визначенням функцій, прав i відповідальності органів самоврядування;
піднесенням ролі первинних осередків;
здатністю до соціального партнерства та інтеграції;
представництвом у Раді закладу;
ініціюванням соціально значущих проектів, програм.
Суспільна користь визначається:
рівнем розвитку учнівського самоврядування;
рівнем просвітницької та соціальної роботи;
набуттям авторитету в районі.
Пріоритети
Філософія і соціальна практика ґрунтується на визнанні:
соціальності кожного члена організації, глибокої поваги та симпатії до нього, врахування його індивідуальності;
невід’ємних прав i свобод учнів;
невіддільності свободи i відповідальності.
Принципи організації
Принцип творчої діяльності,
Принцип самодіяльності й самостійності,
Принцип демократизації;
Принцип врахування інтересів i потреб кожного члена організації;
Принцип активності
Цінності організації
Учнівська молодь як провідний ресурс для створення світу сприятливого для дітей.
Розвиток як головна потреба особистості,
Життєва компетентність — шлях до кращого майбуття та успіху.
Напрями діяльності
Створення ефективної та дієвої системи учнівського самоврядування.
Забезпечення розвитку дитячо-юнацьких осередків, підтримки їхніх програм та проектів.
Пошук ефективних моделей організації життєдіяльності особистості в школі i надання їй підтримки з боку ровесників.
Проведення суспільно значущих акцій, конкурсів, проектів i програм, фестивалів, зльотів i форумів.
Забезпечення інформованості членів організації про її діяльність, власні можливі участі засобами інформаційного комітету.
Формування системи підготовки та навчання учнівської молоді (тренінгові заняття за методом «Рівний-рівному»).
Започаткування та впровадження в практику роботи соціальних проектів для дітей та юнацтва
Розробка пілотних програм спільних дій з батьківською радою, педагогічним колективом школи, відділом освіти.
Встановлення партнерських стосунків з громадськими організаціями.
Пошук партнерів з метою здійснення спільних проектів.
Формування іміджу організації, підвищення рейтингу в районі.